زبان موسیقی

زبان موسیقی

شناخت موسیقی در دو بخش نظری شامل یادگیری قواعد مفاهیم واصطلاحات  وهر آنچه که به علم موسیقی مربوط می باشد و بخش عملی شامل خواندن و تلفظ نت های به شکل آوازی و وزن خوانی است که  با شناخت این دو زبان موسیقی را فراگرفته ایم.

آنچه که امروزه به نام تئوری موسیقی مطرح است چکیده از  تجربه و عمل طی سالیانی طولانی توسط نوابغ موسیقی به وجود آمده و یکی از الزامات موسیقی برای شناخت آن می باشد اما متاسفانه با عدم توجه به بخش تئوری موسیقی و فقط اکتفا به حس فردی (اگر چه این دو در بعضی مواقع یه شکل متضاد هم می باشند و اما این تضاد باعث تکامل هم می باشند ) دست به تولید موسیقی زده اند که این امر باعث ضعف در حوزه تولید و کم توجهی بین نوازندگان، باعث موسیقی محدود و مهجور از مرزهای بین اللملی در مانده است .از این رو برای بهبود کیفی نظری موسیقی به سفارش سایت موسیقی  پارس دست به تولید دوره تئوری موسیقی زده ایم.

دوره نظری موسیقی به ۵ قسمت تقسیم می شود که شامل:

تئوری : مبانی وقواعد و اصطالاحات پایه موسیقی می پردازد.

هارمونی: علم شناخت ، ساخت و وصل اکورد ها به یکدیگر می پردازد.

کنترپوان: بر خلاف هارمونی ،کنترپوان موسیقی را از نظر افقی بررسی می کند و بر حرکت مولودیک توجه خاصی دارد.

فرم:  به ساختمان و استخوان بندی و نقشه های موسیقی برای ایجاد فضاهای گوناگون موسیقی می گویند.

ارکستراسیون: به انتخاب ساز وکنار هم چیدن آن ها برای یک قطعه موسیقی می گویند.

کاری که ما در پیش روداریم  و آنچه به حوزه کاری این جانب  مربوط می شودآموزش تئوری موسیقی است که آن را به سبکی جدید در عرصه دنیای مجازی فارسی زبانان شاید آن را به عنوان اولین حرکت در دنیای مجازی با امکاناتی  افزون نسبت به  شیوه های مرسوم ،تئوری موسیقی را به زبانی ساده و شیوا برای علاقه مندان موسیقی ارائه دهیم. همچنین این اثر به عنوان کاری نو خالی از ایراد نیست؛ مشتاقانه منتظر انتقادات و پیشنهادات برای بهبود کیفی فنی و نظری  آن هستیم .

قواعد و علائم

اولین گام شناخت قواعد و علائم در زبان موسیقی است که خوشبختانه زبانی  بین المللی است
، همانطور که یک هندی آن را درک می کند، یک انگلیسی نیز آن را به همان گونه می فهمد. [۱]

نت[۲]

خصیصه ای می باشد که توسط آن می توان صداهای موسیقی را ثبت کرد.از۷ نام به وصورت دو(Do)،ر(Re)،می(Mi)،فا(Fa)،سل(Sol)،لا(La)،سی(Si)  استفاده می شود[۳]. شکل لاتین نیز دو(C)،ر(D)،می(E)،فا(F)،سل(G)،لا(A)،سی[۴](B) می باشد[۵].

حامل[۶]

عبارت است از ۵ خط افقی که به صورت موازی رسم  می شود . ۵  خطی بودن آن به دارای دلیل عملی  می باشد که خط میانی حامل را به دو قسمت تقسیم می کند و به صورت قرینه هم در می آیند. که این امر باعث روان تر شدن نوشتن و خواندن خط موسیقی می باشد.

نحوه قرار گرفتن نت ها بر روی خط حامل به صورت ۵ نت بر روی خط و۴ نت بین خطوط یک نت بالای خط حامل و یک نت پایین خط حامل  که جمعاً ۱۱ نت در خود جای می دهد.

کلید [۷]

علامتی است که در سمت چپ حامل قرار می گیرد که نام و موقعیت نت ها را  مشخص می کند.هر کلید برای محدوده خاصی استفاده می شود که پرکاربردترین آنها کلید سل [۸]می باشد. کلید سل برای اصوات زیر [۹]استفاده می شود که  به شکل زیر تکامل پیدا کرده است.

کلید سل بر روی خط دوم حامل  می گیرد یعنی اینکه نت رو خط دوم نت سل می باشد و بقیه نت نسبت به ترتیبشان قرار می گیرند

علاوه بر کلید سل کلید فا نیز امروزه کاربرد فراوانی دارد .کلید فا برای محدوده  اصوات بم [۱۰]استفاده می شود که به صورت زیر تکامل پیدا کرده است.

کلید فا بر روی خط چهارم قرار می گیرد و مانند کلید سوال نت های دیگر در سر جای خود قرار می گیرند.

انواع کلیدهای فا

کلید فا  نیز می تواند بر روی خط سوم که به کلید  باریتون معروف است و خط پنجم که کلید کنترا باس  معروف است.

خطوط اضافه[۱۱]

همانطور که گفتیم حامل ۱۱ نت را در خود جای می دهد برای نوشتن نت های بیش تر از خطوط اضافه استفاده می کنیم.نت های نیز به همان ترتیب نام گذاری می شوند

مقایسه کلید سل و فا

بین کلید سل و فا نت های مشترکی وجود دارد که این خصیصه برای جلو گیری از نوشتن خطوط اضافی کمک می کند .

[۱]  البته نوع اسم گذاری آن می تواند در جاهای مختلف متفاوت باشد .

[۲] Note

[۳] این روش در کشور های ایتالیا، فرانسه و… غیره استفاده می شود در ایران نیز با استفاده از سیستم فرانسوی  نام گذاری می شود.

[۴]  در کشورهای آلمانی زبان B  به معنی سی بمل می باشد وH  برای نمایش سی استفاده می شود.

[۵]  این سیستم در اروپای قرن دهم شکل گرفت  با استفاده از حروف الفبا  برای نام گذاری صداهای موسیقی استفاده شد این روش با اندکی تغییر در  کشور های آلمانی و انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می گیرد.

[۶]  The stave(staff)

[۷] The Clef

[۸] G Clef

[۹] Treble

[۱۰] Bass

[۱۱] Ledger lines

********

 برگرفته از:

موسیقی به عنوان یک زبان- موسیقی پارس – محمدرضا کسکنی : زبانی با قواعد و دستورات خاص خود که  طی سال های متمادی و  در هر دوره [۱]باگذشت صد ها سال از شکلی به شکلی دیگر در حال تغییر و تکامل می باشد و این هنر را دارای پیچیدگی های خاص خود کرده است.که برای شناخت آن احتیاج به تمرین متمادی چندین ساله می باشد.


[۱]  موسیقی به دوره های، باستان(۰-۴۷۶)قرون وسطا(۴۷۶-۱۴۰۰)،رنسانس(۱۴۰۰-۱۶۰۰)باروک(۱۶۰۰-۱۷۶۰)کلاسیک(۱۷۶۰-۱۸۲۰)رمانتیک(۱۸۱۵-۱۹۲۰)اوایل قرن بیستم(۱۹۰۰-۱۴۵۰)مدرن(۱۴۵۰ تا کنون) تقسیم می شود .

Comments

زبان موسیقی — 7 Comments

  1. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  2. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  3. I keep listening to the news broadcast talk about getting free online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i acquire some?

  4. I have a shopping cart site on Joomla. I want to add my wordpress blog to my joomla site. How do i do this? Many sites suggest using a tool called joomblog, but joomla shut that product down because messes with the core modules of the site. . . What do i do?.

  5. I¡¦ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Studying this info So i¡¦m happy to express that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered just what I needed. I such a lot no doubt will make sure to do not disregard this website and provides it a glance on a continuing basis.

  6. I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re page. Almost certainly I’m want to bookmark your blog . You surely come with impressive stories. Thanks a lot for sharing your website page.